Wanneer je vlot je rijbewijs wilt halen, is het zeer verstandig en van groot belang dat je de theorie van de verkeersregels al kent. Dan hoeft je rijinstructeur dat immers niet meer tijdens de rijlessen uit te leggen en dat scheelt weer praktijklessen. Je kan dat uiteraard thuis leren door middel van zelfstudie uit een theorieboek maar ook de online opleiding van www.iTheorie.nl is erg in trek!
Deze bestaat uit een compleet digitaal theorieboek met maar liefst 50 theorie-examens, filmpjes over gevaarherkenning en instructiefilms voor de praktijkles. Vraag Eddie naar de scherp geprijsde www.iTheorie.nl inlogcode van de online cursus. Ook kun je kiezen voor een dag cursus. In Sneek. Wél zo handig.
Theorie Opleiding Friesland (Rietdekkerstraat 3, industrieterrein bij Mac Donalds in Sneek!) bied je de mogelijkheid om je goed voor te bereden op je theorie examen. Jij moet het doen. Wij, de Sneker rijscholen, willen je daar graag bij helpen. De groep bestaat uit maximaal 16 cursisten.Je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden. Meld je aan via de site. Je reserveert zelf het examen, eventueel via deze link.
De 1 Daagse Theorie Opleiding wordt 1 zaterdag per maand gegeven.
Er word gewerkt met het nieuwste systeem van VEKABEST. Tijdens de theorie-dag krijg je een boekwerk met aantekeningen. De examentraining in de middag wordt gedaan met behulp van tablets. De resultaten worden dan duidelijk zichtbaar en meetbaar.
Op maandagavonden van 19:00 tot 21:00 uur worden examentrainingen gegeven. Hierbij gaan we ervan uit dat je zelf studeert. Met behulp van de tablet en de leermiddelen van Vekabest kun je je voorbereiden op het theorie examen.
Voor de cursisten die om uiteenlopende redenen niet aan hierboven genoemde opleidingen kunnen deelnemen biedt de zeer ervaren docente Wilma de mogelijkheid individueel les te krijgen. De lessen duren 1 uur. Tijdens de opleiding krijg je een boekwerk met aantekeningen.
Vanaf 1 november 2019 bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Net zoals nu, slagen kandidaten alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. Hiermee toetst het CBR nog beter of kandidaten de cruciale onderdelen, zoals voorrangsregels, beheersen. Daarnaast krijgen kandidaten vanaf november 2019 andere feedback met een vernieuwd uitslagformulier. Daarop staat een heldere uitleg over alle examenonderwerpen en hoe goed de kandidaat deze beheerst. Hiermee kan de kandidaat zich beter voorbereiden op de praktijklessen of het herexamen. Kandidaten krijgen na afloop van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer te zien, ‘omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt’, aldus het CBR. De 25 examenonderwerpen zijn vanaf 1 november 2019 gecategoriseerd in negen onderwerpen. De inhoud van het examen blijft hetzelfde, net als het totale aantal examenvragen.
Met deze aanpassingen wil het CBR de kandidaten nog beter voorbereid de weg op laten gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen.
Wat verandert er precies vanaf 1 november?
– Het theorie-examen krijgt drie onderdelen, namelijk: gevaarherkenning, kennis en inzicht.
Kennis: 12 vragen, waarvan er 10 goed beantwoord moeten zijn.
Inzicht: 28 vragen, waarvan er 25 goed beantwoord moeten zijn.
Gevaarherkenning: 25 vragen, waarvan er 13 goed beantwoord moeten zijn.
– Het uitslagformulier wordt aangepast. Op dit formulier leggen we uit hoe goed de kandidaat elk examenonderwerp beheerst. Hiermee kan de kandidaat zich, eventueel samen met zijn opleider, goed voorbereiden op praktijklessen en een eventueel herexamen. Aan het einde van het examen krijgt de kandidaat de fout beantwoorde vragen niet meer te zien. In plaats daarvan focussen we op de examenonderwerpen en hoe de kandidaat deze beheerst.
Zo werkt het: